Droomdenker

Laatst kwam ik het boekje ‘de Droomdenker. Leer-en werkboek over hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en beelddenken” tegen. Hokjes of labels… ik hou er niet zo van, maar je kan er niet omheen. Het praat nu eenmaal makkelijker.

Veel van de kinderen in mijn praktijk passen bij 1 of meer van deze ‘benamingen’. Soms weten ouders het al, maar vaak ook niet. En het gaat mij niet zozeer om op zoek te gaan naar het ‘label’, maar wel dat je snapt dat het voor jou anders werkt. Kinderen (en volwassenen), die het gevoel hebben, dat ze ‘anders’ zijn, anders denken, voelen zich vaak niet begrepen. Dit kan grote gevolgen hebben voor het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van kinderen.

Het verhaal in de Droomdenker (geschreven door Suzanne Buis) zal herkenbaar zijn voor veel ouders en kinderen, die het gevoel hebben “Het zit er wel in, maar het komt er niet uit”. Op een leuke manier beschrijft zij hoe kinderen zoals Wouter, de hoofdpersoon in het boek, denken.

Leestip voor kinderen die ‘anders denken’: de Droomdenker

Wouter is een slimme en creatieve jongen. Hij heeft veel vragen. Wouter voelt zich anders. De leerkracht denkt dat hij niet oplet in de klas. Terwijl hij juist heel veel nadenkt. Er gaat van alles door zijn hoofd. Door zijn fantasie en grote associatieve vermogen, denkt hij razendsnel na over van alles en nog wat. Maar als hij een beurt krijgt, weet hij het antwoord niet, waardoor de juf denkt dat hij het niet snapt. Terwijl het tegenovergestelde het geval is. Wouter heeft bijvoorbeeld een veel moeilijkere rekensom in zijn hoofd gemaakt. Dit ‘ziet’ de juf echter niet en moppert soms op hem.

Het blijkt, dat de leerkracht niet goed weet hoe ze Wouter het beste kan helpen. Daarom wordt Wouter getest.

Uit het onderzoek blijkt dat hij niet alleen heel intelligent is, maar ook hoogsensitief. En dat hij een voorkeur heeft om visueel te denken. ‘Beelddenken’ noemt de juf het, maar Wouter vindt dat dit niet klopt. ‘Beeldendenken’ is beter, want het gaat niet om één beeld. Maar droomdenken klopt nog beter. Dagdromen en daarbij hard nadenken.

Bij Wouter is door de test duidelijk geworden hoe hij denkt en leert. Zijn omgeving is hierdoor beter in staat om hem beter te helpen. Soms is een onderzoek nodig, maar meestal niet, is mijn ervaring. Wel is het belangrijk om samen te kijken hoe een kind denkt. Wouter voelde zich in ieder geval stukken beter, doordat hij zich nu wel begrepen voelt. 

Dit boekje is een goed handvat om een gesprek te beginnen. Het is een lees- en werkboek. Er staan praktische opdrachten en vragen in voor kinderen. Zoals: “Wouter is soms zo druk met denken, dat hij simpele dingen vergeet. Om zijn jas aan te doen als hij naar buiten gaat, of zijn tanden te poetsen als hij naar bed gaat. Hij vergeet ook wat zijn moeder hem net heeft gevraagd. Of welke dag het is. Hoe werkt dat bij jou?

Het boekje laat mooi zien hoe de belevingswereld van sommige kinderen eruit kan zien. Het is fijn voor kinderen om te ontdekken dat ze niet de enige zijn. Niet alleen een aanrader voor kinderen en ouders, maar ook voor leerkrachten en andere onderwijsprofessionals om meer inzicht te krijgen in de denkwereld van deze creatieve en gevoelige denkers. Die zoveel in hun mars hebben, maar wat er niet altijd uitkomt op school.

Herken jij jouw kind in Wouter? Onderzoek is niet altijd nodig. Praktische handvatten wel, zodat je kind weet hoe het denkt en leert. En dat jij als ouder weet hoe je met deze ‘andere manier’ om kan gaan. Ik hoop dat je op onderzoek uitgaat!

Online presentatie voor ouders

Binnenkort geef ik een online presentatie voor ouders “Als je kind anders leert”. 

Kijk hier voor datum en tijd online presentatie

Wil je weten wat de leerstijl is van jouw kind?

Hier kun je een gratis test downloaden, die inzicht geeft in de leerstijl van jouw kind.