Beluister de Talent&Groei Podcast

over leren, ontwikkeling en een andere kijk op leerproblemen.

Het laden van de audio player duurt een paar seconden

Scroll naar beneden op de pagina voor meer informatie over mijn podcast gasten.

Je vindt de Talent&Groei Podcast ook op Apple Podcast (iphone) of luister via Spotify.

Zoek op: Karen Dijkstra Talent en Groei. 

Abonneer je daar op de podcast om geen aflevering te missen.

Veel luisterplezier!

Aflevering 1: Over de Talent&Groei Podcast | Karen Dijkstra

Dit is de allereerste aflevering van de Talent&Groei podcast met Karen Dijkstra.
In deze aflevering vertel ik je wat je in deze podcast kan verwachten, hoe deze is opgebouwd en beetje over mezelf.

Deze Podcast is voor bewuste ouders en betrokken onderwijsprofessionals.

Aflevering 2: Wim Bouman over leerstijlen

Kernvisie methode | Krachtig Anders Leren

Interview met Wim Bouman- grondlegger van de Kernvisiemethode en auteur van het boek 'Krachtig anders leren'.

In deze aflevering spreek ik met Wim over kinderen, die een andere leerstijl hebben en meer visueel of gevoelsmatig denken.

We hebben het o.a. over de verschillen en overeenkomsten tussen kinderen met etiketjes zoals dyslexie, PDD-NOS en kinderen met een sterk gevoelssysteem.

En: wat er nodig is om te zorgen dat we deze kinderen onderwijs geven dat echt passend is.

Meer informatie over de Kernvisie methode vind je op de website van Kernvisie methode

Of lees het boek, waarin blijvende oplossingen beschreven staan voor problemen als dyslexie, add, adhd, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. En wat ouders en leerkrachten kunnen doen voor kinderen die op school moeilijk tot leren komen.

Aflevering 3: Andere kijk op leerproblemen | Karen Dijkstra

 

Ik neem je graag mee in mijn 'andere kijk' op leerproblemen.

We hebben als mens vaak de neiging om te kijken naar wat er niet goed gaat. Ik wil je aanmoedigen om te kijken naar wat wél kan. Ook.... of juíst bij kinderen die schoolgerelateerde problemen hebben.

Richt je je op diagnoses met de bijbehorende labels en vraag je je af: "Wat heeft dit kind?" of kijk je naar: "Wat heeft dit kind nodig?"

Kijk je vanuit problemen en tekorten? Of neem je kwaliteiten en talenten als uitgangspunt?

Foto: Menno Bausch fotografie

Aflevering 4: Suzanne Buis over Droomdenkers

Hoogbegaafdheid | Hoogsensitiviteit | Beelddenken

 

In deze aflevering spreek ik met Suzanne Buis over Droomdenkers.

"Droomdenkers" zijn kinderen die soms dingen zeggen, die anderen niet begrijpen. Of juist niets zeggen. Het zijn kinderen die vaak te horen krijgen dat ze te veel vragen, te kritisch zijn of te snel gaan en daardoor leren hun mond te houden.

Een droomdenker gaat liever iets nieuws bedenken dan iets herhalen. Zo kan het op school lijken alsof een droomdenker niet meedoet. Er ontstaan misverstanden, thuis en op school. Droomdenkers kunnen daardoor hun zelfvertrouwen verliezen en gedrag vertonen wat niet ‘eigen’ voelt, en voor het gevoel van de ouders niet bij het kind past.

Suzanne is oprichter van het Droomdenkers Talentcentrum en werkt graag met en voor kinderen, jongeren en ouders, die willen leren ontspannen om te gaan met hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en beelddenken, thuis en op school.

Je zult horen dat Suzanne een zeer ondernemende en veelzijdige vrouw is. Zo is zij schrijver van oa "de Droomdenker" en "Mijn hoogbegaafde kind en ik" en heeft aan meer dan 100 boeken meegewerkt als schrijver, vertaler, bewerker of adviseur.

De Droomdenker is een lees- en werkboek dat helpt bij het beseffen dat ‘anders’ prima is en dat het logisch is dat niet iedereen dat altijd begrijpt.

Meer informatie over "De Droomdenker" en andere boeken van Suzanne vind je op haar website.

Aflevering 5: Carolien Poels van Dyslexie Academy

"Engels leren met dyslexie kan echt!"

In deze aflevering spreek ik met Carolien Poels van de Dyslexie Academy. Zij is taalcoach Engels en dyslexie. Haar overtuiging: “Ook leerlingen met dyslexie kunnen Engels leren. Je moet allen weten hoe”.

Engels is voor veel middelbare scholieren een struikelblok. In feite bestaat Engelse uit twee talen en leerlingen met dyslexie leggen niet vanzelf de koppeling en leren zichzelf de woordjes op een verkeerde manier aan. Carolien ziet in haar praktijk dat deze kinderen vaak zelf een fonetische taal gaan bedenken: een soort ezelsbruggetje dat hen helpt om een woord correct te schrijven. Deze leerlingen komen in de knel bij luistertoetsen en mondelingen.

Carolien ontwikkelde een methode waarmee ook leerlingen met dyslexie voldoendes kunnen halen voor Engels. Ze ondersteunt hier leerlingen één-op-één mee en geeft daarnaast trainingen aan docenten, zodat zij de aanpak kunnen gebruiken in de klas.
In ons gesprek geeft Carolien veel praktische handvatten waar leerlingen en docenten direct mee aan de slag kunnen.

Welke drie facetten zijn belangrijk bij het leren van woordjes? Wat kunnen leerlingen zelf ánders kunnen doen met betrekking tot leren van grammatica en woordjes? Principes uit wiskunde inzetten om Engels te leren, hoe doe je dat? En wat kunnen docenten kunnen doen zodat ook deze leerlingen voldoendes kunnen halen voor Engels?

Op de website van Dyslexie Academy kun je het e-book "Engels en dyslexie - hoe gaat dat samen? gratis aanvragen.

Aflevering 6: Jeannette van Kuik over

de Magie van Kindercoaching

In deze aflevering spreek ik met Jeannette van Kuik. Zij vertelt hoe de Magie van Kindercoaching bij kan dragen aan een liefdevolle samenleving. Want, zo zegt zij:

“Als kinderen leren naar zichzelf te luisteren krijgen we een betere wereld”

Jeannette noemde zichzelf ‘kindercoach’, toen zij na een aantal jaar voor de klas te hebben gestaan haar eigen praktijk startte. Zij is één van de eersten geweest en heeft dit mooie vak op de kaart gezet.

Inmiddels leidt zij kindercoaches op vanuit “De Magie van Kindercoaching”, het bedrijf dat zij samen met haar man heeft.

Als kindercoach werk je uiteraard met een kind, maar óók met ouders. Kijken naar behoeften in plaats van problemen en gebruik maken van talenten en de ‘eigen wijsheid’ van zowel het kind als de ouders, maar ook van jezelf als coach. Met als doel om in korte tijd weer in een positieve flow te komen, waarbij ouders en het kind het vertrouwen voelen dat ze het zelf kunnen.

Tips en adviezen voor ouders en kinderen werken niet. voor Jeannette. Kinderen nu al leren naar zichzelf te luisteren en zich van daaruit te verbinden met anderen wel. Dit en meer hoor je in dit mooie, magische gesprek.

Meer over Jeannette en de Magie van Kindercoaching vind je op de website.

Of kijk op de website van Het Kindercoachgilde en Acacia Coach Academie.

Aflevering 7: Anne-Marie Hartmann

Een standaard brein bestaat niet

(en een standaard manier van leren dus ook niet)

In deze aflevering spreek ik met Anne-Marie Hartmann van Buro Blooming.

Op de basisschool was zij een dromer, worstelde op de middelbare school met vreemde talen, had daar ook RT voor.

In een tussenjaar in Italië ontdekte zij dat ze talen eigenlijk heel makkelijk kon leren en ging uiteindelijk zelfs Engels studeren en werkte ruim 10 jaar als docent Engels op verschillende middelbare scholen.

Haar eigen school ervaringen en die van haar als docent op de middelbare school zet zij nu in om jongeren en volwassenen te helpen die vastlopen op school of in werk. Wanneer zij jongeren begeleid is Anne-Marie is altijd op zoek naar de vraag; ‘hoe kan het wel?”. Kennis van het brein en verschillende manieren van leren is hierbij een belangrijk onderdeel. Net als beginnen met wat je al weet.

Anne- Marie vindt het belangrijk dat mensen in het onderwijs meer kennis krijgen over neurodiversiteit. Een standaard brein bestaat niet. En een standaard manier van leren dus ook niet. Zij is op dit moment bezig met het schrijven van een boek hierover. Hoe je talen kunt leren met plezier en zelfvertrouwen en uitgaan van wat al goed gaat?

Aflevering 8: Ik heb het fout gedaan! |  Karen Dijkstra

Jarenlang deed ik onderzoek bij kinderen met leerproblemen. Veel voorkomende vragen van ouders en scholen waren: "Kan deze leerling de leerstof wel aan? Vragen we niet teveel?", "Wat zijn de onderwijsbehoeften van deze leerling?" en "Is er sprake van dyslexie?".

Wanneer dit laatste het geval was, vertelde ik in die tijd dat dyslexie een 'stoornis' was, dat het nooit over zou gaan en dat een leerling ermee om moest leren gaan.

Ai.... als ik dit nu bedenk voel ik me wel eens schuldig dat ik dat destijds zo heb gezegd....

Ik heb het helemaal fout gedaan!

Dit gevoel bekroop ook een ouder die ik vorige week sprak. Haar zoon zit op de middelbare school, worstelt met de leerstof, hoewel hij zich goed inzet en veel tijd besteedt aan school. Hij is dyslectisch. In het gesprek dat ik met haar had, gaf ik aan dat leerlingen vaak te horen krijgen dat ze harder moeten werken. "Dat zeggen wij dus ook tegen hem...." zei ze. Je moet echter niet harder werken, maar slimmer. Net als ik, als ik terugdenk aan mijn tijd als onderzoeker, had de moeder van de jongen het gevoel dat ze het verkeerd deed.

Wat doe je als je het gevoel hebt dat je het helemaal fout hebt gedaan? In deze korte podcast aflevering (die ik spontaan heb opgenomen, dus zonder intro en slotstukje) vertel ik je wat ik doe.

Nu kijk ik heel anders aan tegen 'dyslexie, test ik geen kinderen meer en vertel ik ouders iets heel anders als er sprake is van (een vermoeden van) dyslexie of andere leerproblemen. Meer hierover lees je in mijn boek "In 10 stappen leren vanuit talent". 

Heeft jouw kind of leerling dyslexie of is er 'een vermoeden van...'? Waarschijnlijk heeft het een andere leerstijl. Op mijn website vind je een vragenlijst, die je in kunt vullen om een indruk te krijgen van de manier van leren van je kind of leerling.

Aflevering 9: Het verhaal van Lara en haar dochter

Als dyslexiebehandeling niet werkt voor je kind

Lara deelt als moeder haar verhaal rondom de zoektocht naar de juiste begeleiding voor haar dochter Sjors.

Haar dochter is een vrolijke meid, maar vanaf groep 2 merkten haar ouders en leerkrachten dat het leren niet altijd even makkelijk ging. Haar zelfvertrouwen verminderde enorm. Sjors werd getest en daaruit bleek dat zij een gemiddeld IQ had en dat ze de lesstof op school zou moeten kunnen volgen.

Het leesproces kwam moeizaam op gang en de vraag rees: "Heeft zij misschien dyslexie?" Dit bleek inderdaad het geval en Sjors kreeg de diagnose Ernstige Enkelvoudige Dyslexie en kwam in aanmerking voor vergoede behandeling.

Naast het oefenen thuis en op school volgde Sjors een jaar lang dyslexiebehandeling. Een lang traject, wat veel inspanning vroeg van Sjors en haar ouders. Helaas was de vooruitgang niet zoals gehoopt.

Voor Lara en haar man rees de vraag ‘wat nu?’. Zij zaten met hun handen in het haar. Thuis merkten zij dat Sjors veel dingen goed oppakt, maar op school kwam het er niet uit.

School en andere instanties wisten het ook niet meer. Lara had het gevoel dat het anders moest, maar hoe dan? Veel ouders worstelen met dit gevoel. Als ouder zie je wat je kind kan, maar wat als het er op school niet uitkomt?

Om andere ouders te informeren en inspireren deelt Lara haar verhaal. Ze vertelt openhartig over haar worsteling, overwegingen én haar twijfels over of een ándere aanpak dan wél zou werken.

Herken jij je in het verhaal van Lara? Laat het ons weten via een berichtje.

 

Het boek "In 10 stappen leren vanuit talent" bestellen.

Volg Talent&Groei en de Talent&Groei podcast op Instagram

Aflevering 10: Remedial Teacher Esther Hellemans over haar andere kijk op leerproblemen.

In deze aflevering spreek ik met Esther Hellemans. Als Remedial Teacher zag zij dat de traditionele manier van lesgeven voor veel kinderen werkt, maar niet voor álle kinderen. Dit merkte Esther ook in haar eigen gezin.

Door een flinke zoektocht met haar zoon kwam Esther erachter wat wél paste bij zijn manier van denken en leren. De resultaten waren, zoals zij zegt ‘verbluffend’.

Ook is hierdoor haar visie op remedial teaching zoals zij het altijd deed, nogal veranderd. De leerstof vaak laten herhalen en eindeloos oefenen heeft geen zin. De vraag die Esther drijft is: “Hoe krijg ik het wel voor elkaar?”. Zij ontdekte hoe dit kon. En zoals je kunt horen in ons gesprek…ook nog eens in een veel korter tijdsbestek!

Esther is eigenaar van RT praktijk Stip, waar Esther kinderen met leerproblemen weer op weg helpt, door hen een andere leerstrategie aan te leren. Hierdoor kunnen zij weer meekomen op school en zitten zij weer goed in hun vel.

Naar de website van RT Praktijk Stip.

Volg Talent&Groei en de Talent&Groei podcast op Instagram

Aflevering 11: Tineke Verdoes van Kindertalenten

Beelddenkers: hoe help je ze thuis en op school?

Tineke Verdoes is moeder, leerkracht, remedial teacher, kindercoach, spreker en schrijver van boeken over beelddenkers. Bovendien is zij zelf beelddenker, én zoals ze zelf zegt 'hartstikke dyslectisch '.

In deze podcast krijg je een inkijkje in het leven van beelddenkers.

Wat zijn beelddenkers?

Waar lopen ze tegenaan thuis en op school door hun andere manier van denken?

Hoe komt het dat ze zo vaak niet begrepen worden en wordt vaak gezegd dat ze zich zo slecht concentreren?

Dit en nog veel meer komt aan bod in deze aflevering, waarin in spreek met Tineke. Als tiener had zij een grote droom en dat was juf worden. Dit werd haar afgeraden omdat ze dyslectisch is. Toch heeft zij doorgezet en helpt nu kinderen, ouders en leerkrachten om hun geweldige  talenten te leren inzetten. Hoe zij dit doet, vertelt ze in deze boeiende podcast aflevering, waarin Tineke ook super praktische tips geeft. Aan het eind van ons gesprek bood zij spontaan om vragen van luisteraars te beantwoorden. Dus als je een vraag hebt aan Tineke, laat het mij dan weten!

Meer over Tineke, haar boeken, materialen en opleidingen vind je op de website van Kindertalenten. 

Kindertalenten verzorgt coaching, cursussen, trainingen en opleidingen en ontwikkelt lesmethodes en -materialen voor het (thuis)onderwijs.

Volg je Talent&Groei en de Talent&Groei podcast op Instagram?

Aflevering 24:  Bettie Lubbers van bij Bettie over Nine Star Ki.

Wat zou een handleiding bij mijn kind toch handig zijn!

In deze aflevering spreek ik met kinder- en oudercoach Bettie Lubbers.

Als leerkracht kan zij veel voor kinderen betekenen, maar ziet ook dat sommige kinderen net iets meer nodig hebben als het gaat om het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Daarom is zij haar eigen praktijk Bij Bettie begonnen. waarin zij ouders en kinderen helpt, o.a. vanuit Nine Star Ki, dat gebaseerd is op de oosterse 5 elementen leer.

Wat dat precies is, hoe het werkt en wat het voor jou en/of je kind kan betekenen vertelt zij in deze aflevering.

En.. Bettie heeft mijn persoonlijke profiel uitgewerkt, dat ze bespreekt in deze podcast. Je krijgt dus een uniek kijkje in mijn 'routekaart' zoals Bettie dat noemt. Een soort 'gebruiksaanwijzing' die meer inzicht geeft hoe je bent, wat je nodig hebt in je leven, maar ook wat je valkuilen zijn.

Meer informatie over Bettie en haar werk vind je op de website van Bij Bettie

 

 

Volg je Talent&Groei en de Talent&Groei podcast op Instagram?

Aflevering 25:  25. Pubercoach Janneke over... Pubers

Opvoeden, zelfvertrouwen, keuzes en eigen verantwoordelijkheid

In deze aflevering spreek ik met Pubercoach Janneke Terbille van Conduct10.

Haar meisjesdroom was juf worden en aanvankelijk werd zij dat ook als kleuterjuf. Daarna was zij docent, mentor en coach in het voortgezet speciaal onderwijs, waar zij veel heeft geleerd over pubers en over de manier waarop ze met hun problemen omgaan.

Nu heeft ze haar eigen praktijk én een mooie missie: zo veel mogelijk pubers en hun ouders helpen. Want, zo zegt Janneke: “Ik gun alle pubers en ouders van pubers een fijne puberteit. En dat zij de ruimte voelen om te ontdekken wie ze zijn en willen zijn.

In ons gesprek komt naar voren dat pubers en ouders verschillende vragen hebben. In de kern gaat het om de vraag; ‘Ben ik wel goed genoeg?”, zegt Janneke. Wat kun je dan doen? En vooral: wat kun jij zelf veranderen, zodat je anders tegen de situatie aankijkt?

Dit geldt zowel voor de puber als voor ouders. We bespreken de belangrijke rol van gedachten hierin. Je gedachten zorgen voor een gevoel. En dit leidt tot een actie en resultaat.

De begeleiding van Janneke is een mooie mix van ‘gezond boeren verstand’ en pubercoaching met behulp van de wet van aantrekking, waarin vertrouwen, het hebben van een keuze en eigen verantwoordelijkheid centraal staan.

Wil je meer weten over Janneke? Kijk dan op haar website.

Aflevering 26: Jennifer van der Enden | Vernieuwing in het onderwijs.

Jennifer van der Enden over vernieuwing in het onderwijs. Jennifer is een jonge, bevlogen leerkracht, daarnaast coacht zij hoogsensitieve leerkrachten. 

Toen Jennifer op de Academische Pabo zat, merkte zij al snel dat de traditionele manier van lesgeven niet bij haar paste. Zij heeft zelfs overwogen om te stoppen met haar studie.

Gelukkig zag zij tijdens een studiereis naar Canada dat haar ‘droomschool’ echt werkelijkheid zou kunnen zijn. Geen methodes, maar uitgaan wat kinderen laten zien en daar als leerkracht op aansluiten.

Jennifer deelt haar ervaringen vanuit haar werk op Waalcampus, een school met een bijzondere visie, zonder methodes en traditionele groepen, waar kinderen op hun eigen niveau leren en hun eigen ontwikkeling volgen.

Hoe is het om te werken op een school waar ze het écht anders doen? En hoe heeft zij het voor elkaar gekregen om te werken op haar droomschool? Dit en meer vertelt Jennifer in deze inspirerende podcastaflevering.

Ook vertelt Jennifer wat iedere leerkracht nu al kan doen om een leerdoel te halen, op een ándere manier. Waarin niet de methode centraal staat, maar de nieuwsgierigheid van kinderen en uitgaan van vertrouwen.

Meer over Jennifer vind je op de website van Je Hart. 

 

Volg je Talent&Groei en de Talent&Groei podcast op Instagram?

Aflevering 27: Laura van 't Leerlab over 'leren leren' en plannen.

Alle leerlingen in NL en België leren leren en plannen. Dat is de missie van Laura van ’t Leerlab.

Ik sprak met haar o.a. over motivatie & concentratie, leerstrategieën, jezelf kennen en plannen.

Leren leren is een proces dat geïntegreerd moet zijn in het onderwijs, vindt Laura. Het is niet iets wat je in een paar mentorlessen in de brugklas leert.

Laura heeft zelf voor de klas gestaan en zag dat er op het vlak van leren leren en plannen nog veel te verbeteren was. Zij startte haar eigen praktijk, maar om zoveel mogelijk leerlingen te helpen, werkt zij nu samen met leerkrachten en docenten in het basis- en voortgezet onderwijs.

  • Waarom is leren leren belangrijk voor alle leerlingen?
  • Hoe kun je als docent een rolmodel zijn voor je leerlingen.
  • Waarom een tekst herlezen en samenvattingen maken geen handige leer strategieën zijn. En wat dan wel?

Dit en meer hoor je in deze praktische podcast aflevering.

Veel leer- en luisterplezier!

Meer informatie over Laura vind je op de website van 't Leerlab

 

Volg je Talent&Groei en de Talent&Groei podcast op Instagram?