Werkwoordspelling… Hoe werkt het ook alweer precies met de d’s en t’s?

Werkwoordspelling… voor veel leerlingen een worsteling…

Pieter (groep 7) komt voor de 3e keer in de praktijk. Op school gaat eigenlijk alles goed, alleen spelling is erg lastig voor hem. Dit maakt hem erg onzeker. Pieter is een rustige, gevoelige jongen die het graag goed wil doen. Nadat we gewerkt hebben aan de basismethodiek om woordjes voor spelling op een andere manier dan dat ze op school doen (regels toepassen), is de werkwoordspelling aan de beurt. Anders dan bij de gewone spelling (het woordje ‘parachute’ ziet er altijd hetzelfde uit), móet je bij werkwoordspelling altijd een regel gebruiken (de ene keer is het ‘word’, de andere keer ‘wordt’). Ik vraag hem hoe dat gaat… “Oh, dat gaat goed…ik heb eigenlijk altijd een 8”. Nu kun je denken: ‘Dat is mooi, gaat goed, niets meer aan doen’. Maar…. ik check altijd even hoe het gaat. Dus laat hem een aantal werkwoordsvormen opschrijven. Pieter maakt 80% van de opgaven goed, als je het zou omzetten in een cijfer, zou hij inderdaad een 8 halen.

‘Ik doe het wat er goed uit ziet of op mijn gevoel’

Wanneer ik hem echter vraag hoe hij tot zijn antwoorden komt, blijkt dat hij eigenlijk geen idee heeft. ‘Ik denk dat het zo moet, ik doe het op mijn gevoel’, is wat ik van meer kinderen hoor. Nu gaat het bij Pieter nog redelijk, maar er zijn kinderen die werkelijk geen idee hebben wat ze moeten doen. Niet zo gek als je ziet hoe uitgebreid sommige regels op school worden uitgelegd, inclusief hele schema’s die kinderen moeten volgen. En niet te vergeten alle uitzonderingen die je ook nog eens moet onthouden.

Leren leuker en makkelijker maken

Mijn belofte aan de kinderen als ze bij mij in de praktijk komen, is dat ik ze ga helpen om het leren leuker en makkelijker te maken. Zo ook met de werkwoordspelling. Zoals ik ooit in een cursus meekreeg: ‘Complicated is interesting…. simple is do-able’. Ik legde Pieter uit welke regel hij voor de tegenwoordige tijd en welke hij voor de verleden tijd moest gebruiken. We doen een aantal zinnen samen en na een zin of 3 valt het kwartje….

“Oh! Nu snap ik het!!’

De grote glimlach op zijn gezicht staat nog op mijn netvlies. We doen nog een paar zinnen samen. Pieter maakt ze zonder twijfelen foutloos. Pieter krijgt de opdracht om thuis, samen met zijn moeder de komende weken iedere dag (regelmatig) een aantal zinnen te doen, om te zorgen dat hij de regels goed blijft toepassen. Vol zelfvertrouwen gaat hij weer naar school.

Heeft jouw kind moeite met (werkwoord) spelling?

Pak het nu aan, zodat je kind er zijn hele (school)leven profijt van heeft!!

Neem contact op voor het maken van een afspraak.

Meer informatie over het coachingstraject

Leave A Response

* Denotes Required Field